sunnuntai 26. syyskuuta 2010

22 Leaves Shawlette



Ohje: 22 Leaves Shawlette by Lankakomeron Päivi


Lanka: Araucania Ranco Solid, Puikot: 4


Kun tämä yhteisneulonta alkoi, minulle ei jäänyt paljon aikaa valita lankaa. Tämä lanka sopii oikein hyvin tähän huiviin. Langan väristä tulee mielen syksyinen vaahtera. Yksi vyyhti lankaa riitti sopivasti. Jäljelle jäi muutama metri. Nelosen puikoilla huivista tuli pienehkö, just sopivan kokoinen.


Ihana malli ja ihana lanka neuloa. Kiitos Päivi ohjeesta.

torstai 23. syyskuuta 2010

Harmaata



Edellisestä Harunista innostuneena neuloin toisenkin. Nyt neuloin keskiosan sileää. Värien vaihtuminen näkyy ehkä paremmin tässä sileässä versiossa kuin pitsisessä.  Lanka on Pirtin Kehräämön karstalankaa. Koska lanka on aika karheaa, käytin sen huuhteluainevedessä, mikä pehmensi huomattavasti.


Edit: Lisäsin ohjelinkin.

maanantai 20. syyskuuta 2010

Mytystä huiviksi



Lankakomeron Päivi kertoi keskiviikkona blogissaan uudesta huivi-KAL:sta: 22 leaves shawlette KAL. Perjantaina tupsahti ensimmäinen vihje ja tiuhaan tahtiin seuraavat. Nyt on jo neljäs, toiseksi viimeinen vihje julkaistu. Blogeihin alkoikin vikkelästi ilmestyä toinen toistaan kauniimpia huivin alkuja. Omani on kuvattu toisen vihjeen jälkeen.

perjantai 17. syyskuuta 2010

Jaywalker



Neuloin jälleen tutulla Jaywalker-mallilla sukat Nalle-langasta. Ties kuinka monennet sukat samasta langasta. Lankaa on vielä jäljellä sen verran että sitä tulee ehkä kahdet aikuisen sukat. Näissä koon 39-40 sukissa on silmukoita 60.

tiistai 14. syyskuuta 2010

Ei vieläkään ihan samanlaista sukkaparia



Neuloin toisen parin sukkia Regia-langasta. Tarkoitus oli nyt kohdistaa raidat kohdalleen. Toisessa parissa se onnistuikin ja toisessakin meni hyvin lähes kärkikavennukseen asti. Sitten langassa tuli eteen solmu. Solmun jälkeen värit jatkuivatkin ihan eri kohdasta. Ei auttanut, vaikka yritin katkoa lankaa ja etsiä oikeaa jatkamiskohtaa. Toinen kärki on nyt sininen ja toinen siniharmaa. En taida enää neuloa lisää tästä langasta samalla mallilla saadakseni väritykseltään samanlaiset parit. Lanka kylläkin on mukavaa neulottavaa ja värit kauniit.


Kiitos kommenteistanne edelliseen huiviin. Seuraavaa Harunia jo suunnittelen.

lauantai 11. syyskuuta 2010

Haruni-huivi minullakin


Tämä huivi on jo pitkään ollut suunnitelmissa. Toinen toistaan kauniimpia huiveja on näkynyt eri blogeissa.



Malli: Haruni by Emily Ross


Lanka: DROPS Safran, 3 kerää  á 50 g, 100% puuvilla, ja päättelykerrokselle muuta samanväristä lankaa


Puikot: 3.


Olen tyytyväinen lopputulokseen. Voisin neuloa toisenkin huivin samalla mallilla tai sitten niin, että tuo keskiosa olisi sileää neuletta.


Mukavaa syksyistä viikonvaihdetta!


Edit: Tuo Haruni-linkki vaatii kirjautumisen. Jos olet Ravelryssä, saat ohjeen ladattua sieltä ilmaiseksi. Suomennosta ei tietääkseni ole.  En tiedä, onko käännösluvan pyytäminen edes vireillä. Englanniksi neulomiseen on hyviä apuvälineitä mm. Marjutin neulesanasto ja Ullan artikkeli. Neulomista helpottaa, jos ohjeessa on kaaviot, joita seurata. Harunin ohje on (liiankin) perusteellisesti selitetty ja siinä on selvät kaaviot. Auttaa myös, jos on neulova, kielitaitoinen ystävä, jonka kanssa voi katsoa oleelliset kohdat ohjeesta. Rohkeasti vaan kokeilemaan. Kun neulominen suomeksi sujuu, miksei se suju myös vieraskielisestä ohjeesta pienen harjoittelun jälkeen.

keskiviikko 8. syyskuuta 2010

Sukkasadon ensimmäinen sukkapari



Neuloin perussukat Regia-langasta minipyöröillä. En yrittänytkään kohdistaa raitoja. Kun aloitin seuraavan parin uudesta lankakerästä, niin eikös vaan siinä olisi osunut aloituskohta juuri samaan värikohtaan kuin näistäkin toisessa. Pitääköhän neuloa toinen samanlainen pari?

sunnuntai 5. syyskuuta 2010

Lapasia vai sukkia



Sukkasatoahan syyskuussa piti alkaa koota. Minun syyskuuni onkin alkanut lapasten merkeissä. Näin jonkun blogissa nallelapaset, en muista kenen. Niitähän piti heti kokeilla ulkomuistista. Näin syntyi minun versioni nalleista. Neuloin ensin peruslapaset. Virkkasin nallen ohuesta sukkalangasta. Virkkasin ensin pyörylän, johon korvat sopivalle kohdalle. Sitten virkkasin pari kerrosta ympyrää kuonoksi. Ompelin silmät mustalla langalla muutamalla pistolla. Sitten ompelin kuonon kiinni ja koko nallen kiinni lapaseen.

torstai 2. syyskuuta 2010

Pöllöjä täälläkin



Pöllökuvioisia neuleita on näkynyt monissa blogeissa. Tässä oma versioni, pöllöt lapsen peruslapasissa. Alkuperäisessä Give a Hoot-ohjeessa on mielenkiintoisesti tehty peukalo. Ihan yhdellä lukemalla ei avautunut, miten se neulotaan. Pitääkin kokeilla sitä joskus.

maanantai 30. elokuuta 2010

Varaslähtö Sukkasatoon


Perinteinen Sukkasato-tempaus pyörähtää käyntiin 1. syyskuuta. Sitä odotellessa nämä sukat valmistuivat tutulla mallilla.



Malli: Dragonfly socks by Jocelyn Sertich


Lanka: Nalle

perjantai 27. elokuuta 2010

Tähti- vai kukkapipo?



Ohje: Norwegian Sweet Baby Cap by Gro


Lanka: tummansininen Tennessee ja Esiton punainen virkkauslanka, Puikot 3 ja joku pieni virkkuukoukku.


Tämä on yksi lasten pipojen suosikkimalleistani. Tällä kertaa käytin puuvillalankaa. Toiveena oli virkata koristeeksi tähti. Sen virkkaaminen olikin yllättävän vaikeaa. Tämä on kolmas versio ja kolmas lankakin. Ensimmäisistä tuli liian isoja ja sakarat pyöristyivät liikaa ja muistuttivat kukan terälehteä.

tiistai 24. elokuuta 2010

Edellisen postauksen langoista



Ohje: Great weekend mitts by Thea Eschliman


Oikea väritys näkyy edellisessä postauksessa. Nämä valmistuivat nopeasti ja ohje oli kirjoitettu hyvin selkeästi. Tein kämmenosan hiukan ohjetta pitemmäksi.

lauantai 21. elokuuta 2010

Itse värjättyjä lankoja



Voitin Katjuksan blogiarvonnassa ihania lankoja. Ne ovat hänen värjäämiään. Minulla on jo suunnitelma, mitä neulon näistä. Toteutuksesta ehkä ensi kerralla kuvia.


Mukavaa viikonvaihdetta!

keskiviikko 18. elokuuta 2010

Kaksi kerää Loftia



Kaksi kerää Zitron Loftia riitti näihin villapöksyihin. Lahkeiden raidatkin osuivat sattumalta kohdalleen sen enempää suunnittelematta. Loft on ihanaa lankaa neuloa. Harmi vaan, että se nyppyyntyy käytössä nopeasti.


Edit: Mailalle, käsinpesua suositellaan, taitaa huopua liikaa konepesussa.


Edit: Iso Gnu, neuloin Villapöpien idealla. Haaran lisäykset tein joka 3. kerroksella ja kahden keskisilmukan molemmin puolin. Aloitin 76 silmukalla resorin ja lisäsin 4s  resorin jälkeen. Sivuissa en lisännyt. Nelosen puikot. Ympärys 46 cm ennen haaralevennyksiä.

sunnuntai 15. elokuuta 2010

Yhtä jalkaa



Neuloin sinisävyiset Raitawoolin loput näihin sukkiin. Neuloin varren junasukkien ohjeella ja terän sileää. Punasävyistä Raitawooliakin on muutama kerä. Mitähän siitä tekisi? Samalla kun mietin sitä, taidan ilmoittautua Kaisan emännöimään Sukkasato-tempaukseen.

torstai 12. elokuuta 2010

Lisää huiveja





Ohje: Traveling woman by Liz Abinante



Lanka: Lana Grossa Meilenweit 50 Seta/cashmere, (merino, silkki, polyamidi, kasmiiri), Puikot: 3



Minulla oli kaksi kerää tätä luxussukkalankaa. En raaskinut käyttää sitä sukkiin. Valitsin tämän huivimallin monista vaihtoehdoista. Kovin suurta huivia ei kahdesta kerästä saanut. Tein A-osan toistoja kolme kahden sijasta. Lanka riitti just sopivasti. Opin uuden päättelytavan, jonka tosin olisi voinut tehdä hiukan isommilla puikoilla ja päätellä silmukat löysemmin.





Huivin oikea väri on jotain näiden kahden väliltä.  Kuvio on näyttävä ja helppo neuloa kaaviota seuraamalla.


maanantai 9. elokuuta 2010

Elokuun jakku



Ohje: Novita kesä 2010, 54


Lanka: Novita Cotton 400 g, väri 390 haalea sini-vihreä, puikot: 4


Neuloin ensimmäistä kertaa Novitan Cottonia. Ihan hyvä lanka neuloa, ei halkeile kuten muutaman vuoden takainen Cottonia muistuttava Novita Maxi. Lanka on pehmeää, ehkä liiankin. Miten neule kestä hankausta ja pitoa? Väri on siis haalea sini-vihreä, vaikka kuvassa jotain ihan muuta. Kerässä lanka näytti kovin hailakalta, mutta neuleena väri on ihan nätti ja jakun saajalle sopiva. Pintaneule on hauska. Siinä yhdistyy pitsi ja palmikot.


Hyvää alkavaa viikkoa. Kiitos kommenteistanne edelliseen päivitykseen. Näyttää, että olen saanut uusiakin lukijoita ja kommentoijia. Tervetuloa mukaan seuraamaan blogiani ja kiitos kaikille, uusille ja vanhoille, jotka vierailevat blogissani. Jatkossa pyrin edelleen päivittämään n. joka 4. päivä. Viime aikoina sukat ovat vallanneet blogini, mutta nyt yritän tehdä jotain muuta ennen 1.9. alkavaa Sukkasato-tempausta.